Κυριακή 1 Ιουλίου 2012

ΜΕΛΑΝΟΥΡΙΑ ΜΕ ΕΓΓΛΕΖΙΚΟ



Όσοι ασχολούνται με το ψάρεμα, σίγουρα θα γνωρίζουν πως οι νύχτες με φεγγάρι, και ιδιαίτερα με πανσέληνο, μας δίνουν μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας κατά το ψάρεμά μας, εάν συνδυαστούν σωστά και με άλλους παράγοντες, όπως η παλίρροια και η κατεύθυνση των ανέμων.

Μια τέτοια πανσέληνη νύχτα βρέθηκα στο όμορφο νησί του πεύκου και του μελιού, τη Θάσο, να δοκιμάζω την τύχη μου ανα­ζητώντας τα μελανούρια. Είχα δει τις προηγούμενες ημέρες κάποιους ερασιτέ­χνες ηλικιωμένους ψαράδες, ξέρετε από εκείνους που τους περισσεύει η υπομονή να σέρνουν τις συρτές τους πολύ κοντά στα βράχια, σχεδόν ξυρίζοντας τα. Εγώ, λίγο πιο κει, ψάρευα στην καθετή σκαθά­ρια, όταν κάποιος από τους συρταδόρους μου ανέφερε ότι στην περιοχή εμφανίσθη­καν τα μελανούρια. Μην έχοντας μαζί μου ούτε ένα τεχνητό, ούτε στο κατάστημα ειδών αλιείας που τα αναζήτησα υπήρχαν, αποφάσισα να τα ψαρέψω από την ακτή, δεδομένου ότι είχα αρκετό δόλωμα και μάλιστα ολόφρεσκη σαρδέλα και γαρίδα. 
Εξοπλισμός
Πήρα τα εργαλεία μου και, ακροβατώ­ντας πάνω στους βράχους, έφτασα σε μία περιοχή ενός απόμερου κάβου, όπου παρατήρησα από την προηγούμενη να παίρνουν οι συρταδόροι μελανούρια στην συρτή τους. 
Το μελανούρι θα το χαρακτή­ριζα αφρόψαρο, αφού κινείται συνήθως από τα μεσόνερα μέχρι τον αφρό. Έτσι βασισμένος σε αυτήν τη συνήθεια του ψαριού, επιλέγω φελλούς με πολύ μικρό ερμάτισμα έως καθόλου. Κατάλληλοι φελ­λοί είναι αυτοί που έχουν ένα γραμμάριο έρμα ή αυτοί που έχουν τις ροδέλες στο κάτω μέρος τους. Αν χρησιμοποιήσουμε φελλούς με ροδέλες, δεν θα αφαιρέσουμε καμία ροδέλα, αλλά δεν θα βάλουμε και κανένα βαριδάκι στην αρματωσιά μας.
Ο μηχανισμός Exage 1000 FB της Shimano, ιδιαίτερα ελαφρύς (280gr) και γρήγορος με σχέση περιστροφής 5,2:1, είναι φορτωμένος με μια πετονιά διαμέ­τρου 0,16mm, η οποία αποτελεί και το παράμαλλο.

 Στο ψάρεμα του μελανουριού, αποφεύγω να χρησιμοποιώ ξεχωριστό παράμαλλο με τη συνήθη σύνδεση με θηλιά, ώστε να μην έχω περιττούς κόμπους στην αρματωσιά μου. Ο μηχανισμός είναι φορεμένος πάνω στη βάση ενός match καλαμιού Catana CX 45 F της Shimano με δεκαέξι οδηγούς και action μέχρι 20γρ.

 Αρχικά στην άκρη της 16άρας πετονιάς έδεσα αγκίστρια Νο 10, μα, όταν είδα ότι τα μεγέθη ήταν μεγάλα, ανέβασα το νούμερο σε 8, βάζοντας και μεγαλύτερη ποσότητα από ολόφρεσκη σαρδέλα.
Μαλάγρωμα

Το μαλάγρωμα είναι απαραίτητο όταν ψαρεύουμε τα μελανούρια από την ακτή, έτσι σε ένα κουβαδάκι που είχε αρκετή ποσότητα ψιλής άμμου, έριξα μερικά κομ­μάτια σαρδέλας και όλα μαζί τα ανακάτε­ψα ώστε να γίνει ένα ομοιογενές μίγμα. Άρχισα να πετάω μερικές χούφτες από τη μαλάγρα μου, περιμένοντας την προσέλ­κυση των ψαριών μέχρι να ετοιμάσω τα σύνεργα μου. Η θάλασσα ήταν λάδι χωρίς την παρουσία ρευμάτων κι έτσι η μαλάγρα μου κατέβαινε αργά προς το βυθό διαλυόμενη σε μεγάλο ποσοστό από την επιφάνεια μέχρι τα μεσόνερα. Αυτό ακριβώς που ήθελα. Για να κατεβαίνει πολύ αργά η αρματωσιά μου, έβαλα τρία σχιστά μολυβάκια Νο 10, ξεκινώ­ντας το πρώτο ένα μέτρο πάνω από το αγκί­στρι και τα υπόλοιπα σε αποστάσεις τριάντα εκατοστών μεταξύ τους. Ρύθμισα το στόπερ ώστε να ψαρεύει το δόλωμα μου από την επιφάνεια μέχρι και τα τέσσερα μέτρα βάθος και έριξα την αρματωσιά μου, προ­σμένοντας στο βύθισμα του φελλού.
Οκτώ μελανούρια!

Μετά από μια ώρα περίπου προσμονής ήρθε η πολυπόθητη βύθιση του φελλού και το κάρφωμα του ψαριού, κάνοντας την παραβολική μύτη του ευαίσθητου Catana να λυγίσει και τα γλυκά φρένα του Exage να δουλεύουν ασταμάτητα. Χάρη στις μικρομετρικές ρυθμίσεις των φρένων του μηχανισμού, η πάλη με το ψάρι είναι πραγματική απόλαυση και σε λίγο ένα υπέροχο μελανούρι των τριακοσίων γραμ­μαρίων μπαίνει στην απόχη. Νέα δολωσιά και το επόμενο κάρφωμα δεν αργεί, με το καλάμι να προσκυνάει το νερό και τα φρένα του μηχανισμού να έχουν πάρει φωτιά. Αυτήν τη φορά το ψάρι φαίνεται πως είναι καλό.
 
Όλο το ψαρευτικό σύνολο δουλεύει άρι­στα και μετά από ολιγόλεπτη μάχη ένα μισόκιλο μελανούρι χτυπιέται στο ψυγείο, ταράζοντας με τα χτυπήματα του την ηρε­μία του τόπου. Το σκηνικό επαναλαμβάνε­ται αρκετά συχνά με τα μελανούρια να ανε­βαίνουν το ένα μετά το άλλο. Το ψυγειάκι μου στολίζουν οι φιγούρες οκτώ ευμεγε­θών μελανουριών κι εγώ χαρούμενος παίρ­νω το δρόμο του γυρισμού.

1 σχόλιο: